”Ota, Herra, ja saa omaksesi kaikki minun vapauteni, muistini, ymmärrykseni ja kaikki tahtoni, kaikki mitä minulla on ja mitä omistan. Sinä olet sen minulle antanut, ja sinulle, Herra, annan sen takaisin. Kaikki on sinun, käytä sitä yksin oman tahtosi mukaan. Anna minulle vain rakkautesi ja armosi, sillä se on minulle kyllin. Aamen.”
Iganatios de Loyola, Hengelliset harjoitukset, 234

Spiritualitetti - mitä ja miten | Sielunhoito | Spiritualiteetti | Onko usko totta – kristillisen uskon puolustaminen
Takaisin

Spiritualiteetti - mitä ja miten

Spiritualiteetti - mitä ja miten
Kaustinen 25.1.06 Jouko Heikkinen

Käsite

- viittaa Pyhän Hengen työhön, korostaa uskon kokemuksellista puolta
- koskee ihmiseksi tulemista, aitoa minuutta – Jumalan osallisuudessa

Spiritualiteetti ja käytännön elämä

- elämän laatu vaihtelee sen mukaan, mitä näemme, kuulemme.
- vire selittyy onnistumisesta tai epäonnistumisesta
- toisten arviot tai vaikeneminen koskevat meihin
- on vaikea saada etäisyyttä työhön – työ jatkuu vaikka vapaa-aika on jo alkanut
- levottomuus: Jumalan viha kohdistuu syntiin

Mitä voisi tehdä? Ensimmäinen uskonkappale

- ajankäyttö: fyysinen – henkinen, oma aika (sisään hengitys) – toisten käytössä (uloshengitys)
- etäisyyttä voi saada tekemällä muuta
- voi päästä irti työhön ja huoliin liittyvistä ajatuksista, jos on muuta tärkeää

Mitä spiritualiteetti antaa

- sisäinen temppeli, sisin osa meissä, persoonan keskus, ydin, sisäinen tahto
- Jumalan asumus sisäisessä temppelissä
- meissä on temppeli, jonne vain Jumala voi päästä. Tuohon temppeliin eivät päässeet toiset ihmiset, en voi myöskään itse komennella siellä. Temppelissä on hiljaisuus ja rauha, ilo, rakkaus – kaikki, mitä Jumala on
- Ilmestysmaja koostui kolmesta osasta: 1. kaikkein pyhin, 2. pyhä ja 3. esipiha – vertaus ihmiseen: ihmisen kaikkein pyhimmässä, hänen hengessään asuu Jumala pimeydessä. Miksi pimeässä? Henki uskoo, mitä ei näe, tunne eikä käsitä. Henki on talo, jossa usko ja Jumala asuvat. Hengen avulla
kykenee käsittämään näkymättömiä
- Kristusta katsoessani olen kokonaan pyhä ja puhdas enkä tiedän laista enkä ihmistenkään vaatimuksista mitään

Miten hengellinen temppeli rakennetaan

- keskiajan mystiikka: ihmisen tulee luopua kaikesta ulkoisesta, tulla tyhjäksi ja nöyräksi. Lopulta Jumala täyttää läsnäolollaan tyhjiön. Näin ihminen saavuttaa persoonan ytimen ja pääsee kosketuksiin itseytensä kanssa.
- luterilaisuus: yksin Kristus on aito ihminen, ja hänessä näemme, minkälaiseksi ihminen voi tulla hänen yhteydessään
- Kristus asuu meissä sanan kautta, ehtoollisessa, - häneen tarttuen ja häneen katsoen Kristus elää meissä

Miten sisäinen temppeli rakennetaan? Hartauselämä

- Katekismuksen lukeminen ja meditaatio
- oman hartauselämän säännön laatiminen

Miten päivän keskellä temppeliä varjellaan

- pysähdytään, kun koemme jotakin hyvää – kiitollisuus
- huolet siirretään Jumalan harteille
- entä vaikea lähimmäinen, - hänet nähdään sovitettuna ja armahdettuna
- pyydetään Henkeä varjelemaan meissä sisäistä vapautta: Henki on vapaus.
- rukoillaan Jumalaan varjelemaan himolta: kiihkolta, kohdistuipa se mihin tahansa.
- synnistä, kuolemasta ja Pahan vallasta ei päästä taistelemalla niitä vastaan vaan ulkoistamalla ne. Katsomme kaikkea Kristuksessa, ja seuraamme, miten hän voittaa kaiken – meidän puolestamme.
- entä vastoinkäyminen?. Opetellaan kiittämään Jumalaan, sillä ne paljastavat meistä epäsyntisyyden – heikon uskon, ylpeyden, masennuksen. Mutta juuri niitä vastaan tulee esille Jumalan voima.
- vältä ikävyyksiä, turhanpäiväisyyttä, älä ole utelias

11.03.2006

MH 2005