”Ota, Herra, ja saa omaksesi kaikki minun vapauteni, muistini, ymmärrykseni ja kaikki tahtoni, kaikki mitä minulla on ja mitä omistan. Sinä olet sen minulle antanut, ja sinulle, Herra, annan sen takaisin. Kaikki on sinun, käytä sitä yksin oman tahtosi mukaan. Anna minulle vain rakkautesi ja armosi, sillä se on minulle kyllin. Aamen.”
Iganatios de Loyola, Hengelliset harjoitukset, 234

Halsuan seurakunta | Halsuan kirkon ja seurakunnan historiaa | 10 kysymystä | Ev.lut. rukousveljestö | Julkaisut | Linkit

Halsuan seurakunta

Olen pappi. Sain pappiskutsumuksen jo lukiovuosina. Tuntui, että JOKU TOINEN kuljetti minua, enkä voinut vastustaa. Vasta myöhemmin olen pohtinut pappeutta, sen iloja ja kärsimystä.

Minut vihittiin papiksi Lapuan tuomiokirkossa 1976, ja vihkipiispani oli Yrjö Sariola. Ensimmäinen virkamääräys tuli Kurikan seurakuntaan, ja toimin siellä liian lyhyen ajan - vain kesän.

Tämän jälkeen jatkon teologian opiskeluja vuosina 1976-1978 Helsingissä ja Lundissa.

Toinen virkamääräys tuli Kristiinankaupungin suom. seurakuntaan. Asuimme Lapväärtissä vuosina 1979-1984, ja loppuajan palvelin seurakunnan kappalaisena.

Vuodesta 1984 lähtien olen toiminut Halsuan seurakunnan kirkkoherrana.


Halsuan kirkko - Kuorikosken kirkko (1826)

Halsuan kirkon ja seurakunnan historiaa


Nälkään kuolleiden muistomerkki.
Suunnitteli Sulo Kalliokoski ja valmisti Kalle Jokela.


Aluksi kirkon palvelut Halsualla olivat lähes olemattomat. Ei ollut kirkkoa eikä pappia. Kirkossakäyntipakko oli silti voimassa. Vuosina 1570-1670 pappi tuskin kävi Halsualla.

Halsuan rukoushuonekunta perustettiin Kokkolan seurakuntaan elokuussa vuonna 1824.

Kokkolan seurakunnan kappeliksi Halsua tuli vuonna 1856.

Tuo ajanjakso Kokkolan kappelina oli lyhyt, sillä Vetelin kappelin tultua itsenäiseksi seurakunnaksi. Halsuasta tuli Vetelin kappeli vuonna 1860.

Itsenäisen seurakunnan perustaminen toteutui vuonna 1906, jolloin Halsuasta, Vetelin kappelista tuli kirkkoherrakunta.

Kirkon rakentaminen tuli ajankohtaiseksi, kun Halsua oli vielä rukoushuonekunta. Vuosina 1825-1826 nuorukainen, vasta 17-vuotias Jaakko Kuorikoski rakennutti isänsä Heikin suunnitelmien mukaan Halsualle kirkon, joka on pohjaltaan tasavartinen ristikirkko. Kirkko rakennettiin harjulle, jossa se nyt sijaitsee keskellä pitäjää ja maisemallisesti kauniilla paikalla, Halsuajärven läheisyydessä.

Halsualla oli tuolloin 37 savua ja noin 400 asukasta.


Papin ja lukkarin tappelu, josta Halsua on tunnettu. Puuveistos on Tenho Kalliokosken tekemä.

Vastauksiani Perhonjokilaakso-lehden kysymyksiin vuoden 2002 vaihteessa

1) Maailma on kuluneen vuoden ajan ollut levoton, terrorismia, sotia, onnettomuuksia. Se ei ole uutta tässä ihmisten maailmassa, mutta mistä johtuu, että lopunajan ennustajia on liikkeellä entistä enemmän? Vai onko?

Terrorismin olen havainnut, mutta en ole kuullut ennustajista. On hyvä tarttua Raamatun sanaan. Psalmeissa puhutaan paljon onnettomuuksista, jotka kutsuvat ihmistä Jumalan ylistämiseen, hänen voimansa näkemiseen siellä, mistä hän näyttää olevan poissa.

2) Onko lepopäivän pyhittäminen kärsinyt inflaation?

Lepopäivä - sallimme Jumalan tehdä meissä kaiken, itse (itsekäs tahto) emme tee mitään. Olemmeko kääntäneet tämä asetelan nurin? Teemme itse kaiken, emmekä salli Jumalan tehdä mitään.

3) Työn kunnioittaminen jopa uupumukseen asti tuntuu olevan tätä päivää. Onko sinulla kannustavaa sanottavaa työnsä alle uupumassa olevalle ihmiselle? Entäpä jos protestanttisen työn etiikan tilalle tarjottaisiin joutilaisuuden etiikkaa ja työn jakamista?

Uupumus on suuri siunaus silloin, kun se johtaa tutkimaan työn tekemisen motiivia, vaikutinta. Miten rakastetuksi tuleminen ja työ liittyvät yhteen? Työn jakaminen tarkoittaa myös palkan jakamista. Vaatisi ison uudistuksen: asunnot halvoiksi, opiskelusta palkkaa jne. Joutilaisuuden etiikkaa - kyllä. Milloin ihminen on joutilas? Vanha elämänsääntö kuuluu: rukoile (mieti Jumalan läsnäoloa ja hyvyyttä kaikessa) ja tee ruumiillista työtä. Ihminen voi levätä kaiken aikaa. Protestanttisesta työn etiikasta kannattaa säilyttää hyvä: vaivannäkö perheen ja lähimmäisten hyväksi.

4) Melkeinpä joka toinen avioliitto päättyy eroon. Miten kannustat avioon aikovia pitämään sen minkä lupaavat?

Avioliitolle voidaan antaa vakuutus. Ehtona on yhteinen usko, luo perustan avioliiton kestävyydelle. Ilman Jumalaa ihminen usein lupailee mutta ei tee.

Lutheria hieman mukailleen: Tiedän, ettei Käthe-vaimoni ole maailman kaunein ja parhain. Mutta hän on kaunein ja parhain minulle, koska Jumala hänet minulle antanut.

5) Hyväksytkö geenimanipulaation eli ihmisen, eläinten tai kasvien perimän muuntamisen?

Tähän aiheeseen pitäisi paneutua, en ole vielä ehtinyt.

6) Menestyminen ja rikastuminen ovat entistä suositumpia elämänarvoja. Eikö niissä ole jotain myönteistäkin?

Raha on paperia, sovittu arvon mitta. Sitä saa olla enemmän tai vähemmän. Mutta mitä teemme rahalla? Evankeliumissa pidetään viisautena sitä, että rahalla hankitaan tosi ystäviä. Nämä lausuvat meistä hyvän tuomion viimeisellä tuomiolla.

7) Onko muutamien suuryritysten käyttämä optiojärjestelmä ahneuden ilmentymä vai näetkö jossain muualla mielestäsi enemmän vanhurskauden tarvetta?

Olisi hyvä miettiä, miten hyvä tulos saadaan aikaan. Tuskin sitä parhainkaan johtaja yksin tekee. Tämän oivalluksen jälkeen voiton jakaminen on asiaankuuluvaa. Yksityisessä elämässään kristitty näkee ahneuden, halun asettua röyhkeästi Jumalan paikalle. Hän kuvittelee voivansa hankkia turvallisuuden "leluilla".

8) Kuka on mielestäsi tämän ajan pahoin väärinymmärretty ihminen?

Jokainen meistä.

9) Mikä asia on sinua erityisesti ilahduttanut tänä vuonna?

Jotkut vaikeudet, joissa olen oppinut tuntemaan paremmin Jumalaa ja omaa sisintä. Ymmärrys lähimmäistä kohtaan on kahakoissa kasvanut.

10) Mistä asioista haluaisit huolehtia ensi vuonna?

Toivoisin kuulevani herkästi, mihin Jumala minua kutsuu. Kenen luokse?

11) Lähetä terveisiä Perhonjokilaakson lukijoille ennen joulua.

Suustani pääsi ohje joulun hössötystä valittavalle ihmiselle. Älä käy ennen joulua kaupungissa. Jos käyt, tee se aamuhämärässä, tarkasti laaditun ostoslistan mukaan. Tee joulusiivous vasta välipäivinä. - Toivon kaikille hiljentymistä, oikeutta ottaa vastaan Hyvyyttä.

Ev.lut. rukousveljestö

Olen toiminut miniyhteisössä, Suomen ev.lut. rukousveljestössä, jonka konfessorina toimii prof. Jouko Martikainen ja visitaattorina piispa Matti Sihvonen. Rukousveljestön tunnus, Tuomaan risti, on myös kotisivujeni logo. Rukousveljien pyrkimyksenä on tukea pappisviran hoitoa ja vahvistaa pappisidentiteettiä luterilaisen teologian ja jumalanpalveluselämän avulla.

Kesäkokousten aiheina ovat olleet mm. luterilaisuuden olemus, katekismusmeditaatio, Lutherin galatalaiskirjeen selitys (latinaksi ja suomeksi, Jukka Thurenin käännös). Rukousveljestön piirissä on syntynyt kuvateos: Kirkkovuoden kuvat. Kutsu mietiskelyyn ja rukoukseen. Ideointi ja tekstisivut: Jouko Martikainen, visualisointi ja taiteellinen toteutus: Kalevi Mustonen ja Liisa Kuningas. Motiivitekstit: Martikainen ja rukousveljet. (1996)

Julkaisut

Kirjat

  • Kirkko keskellä ihmisen toivoa ja kamppailua (toim.). Viljami Kalliokosken kansankirkollinen kutsumus. Kokkola 1987.
  • Rakas viimeinen päivä. Ajatuksia kuolemisen taidosta. 1999
  • Gunnar Rosendalin evankelis-katolinen ehtoolliskäsitys. 1990

Artikkelit

  • Kaste ja kristittyjen kotien lapset. Miksi lasten kastaminen on raamatullista? Imatra 1986
  • Messu on hyvin uudistettu - entä sitten? Ajatuksia säännöllisen jumalanpalveluselämän tulevaisuudesta: Ego sum qui sum. Jouko Martikaisen juhlakirja. Toimittanut Tuomas Martikainen. Åbo 2006, s. 257-266
  • Uskon salaisuus sädehtii kuin timantti: Kadonnut horisontti. Näkökulmia uskoon, valtaan ja totuuteen. Toim. Erkki Koskenniemi, Timo Nisula ja Olli-Pekka Vainio. Helsinki 2006, s. 257-272
  • Kristi kropps och blods närvaro. Gunnar Rosendals nattvardsteologi i ljuset av hans samtids teologi: Gunnar Rosendal. En banbrytare för kyrklig förnyelse. Redaktör Vivi-Ann Grönqvist. 2003, s. 178- 236
  • Jumalan haltuun jättäytyminen: Johdatus luterilaisen spiritualiteetin teologiaan. Toim. Olli-Pekka Vainio. 2003, s. 231-250
  • Die Einheit Gottes und der Anfang der Katechismusmeditation: Trinitätäs- und Christusdogma. Ihre Bedeutung fur Beten und Handeln der Kirche. Festschrift fur Jouko Martikainen. 2001, s. 245-252
  • Hengellinen ohjaus ja luterilainen perintö: Arpa lankesi ihanasta maasta. Piispa Olavi Rimpiläisen juhlakirja. Toimituskunta Keijo Nissilä, Juhani Holma, Heikki Karvosenoja, Jouko Lankinen. 2000, s. 57-66
  • Ehtoollisen kommuunioajatus kirkkoja niiden elämää yhdistävänä tekijänä: Ekumenia ja teologia. Toim. Antti Saarelma. 1993, s. 103-112
  • Esipuhe, tehtävä ja pyhien yhteisö: "Communio sanctorum - Die Kirche als Gemeinschaft der Heiligen"
  • Julkinen sana ja pyrkimys totuuteen (Lassi Jaakkolalle)

Käännökset

  • Kristus sydämessäni. Christian Braw: Kristus i mitt hjärta.

Internet-osoitteita joissa itse vierailen

MH 2005