Liite2
OMAN KOULUN OPETUSSUUNNITELMA
KOULUN TOIMINTA-AJATUS
Keskustan ala-aste jatkaa Vetelin vanhimman oppilaitoksen,
Kainun kansakoulun, perinteikästä työtä kuntakeskuksen alueella
ja toimii kehittyäkseen vireäksi työyhteisöksi vuorovaikutuksessa
alueensa kotien, yritysten ja yhteisöjen kanssa.
Koulumme tarjoaa:
* monipuoliset opetustilat: koko Koulukeskuksen opetustilat
(mm. kielistudio, opetuskeittiö), urheilukentät, Liikuntakeskuksen
tilat, kirjasto, lisäksi käyttää hyväksi läheisten yritysten ja
tuotantolaitosten, maatilojen sekä keskustan alueen palveluja
* ammattitaitoisen ja virkeän henkilökunnan työpanoksen
* avoimen ja ulospäin suuntautuvan työilmapiirin
Alkuun
KOULUN TEHTÄVÄ
Koulun tehtävä on kasvattaa vastuullisuuteen.
* terve itsetunto, itsenäistyminen, sosiaalisuus
* hyvät tavat, rehellisyys, lainkuuliaisuus
Koulun tehtävä on perustietojen ja käytännön taitojen opetus.
* tiedon hankkiminen ja valikointi
* kokonaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen
Alkuun
TAVOITTEET JA AIHEKOKONAISUUDET
Koulussamme ainekohtaisen opetuksen tavoitteena on, että oppilas
oppii seuraavia asioita:
A. ÄIDINKIELESSÄ
* kuuntelemaan keskittyen ja ymmärtäen
* puhumaan selkeästi, rohkeasti, asiallisesti ja eläytyen
* lukemaan sujuvasti, ymmärtävästi, eläytyvästi ja kiinnostusta
herättävästi
* kirjoittamaan selkeää ja kaunista käsialaa, virheetöntä oikein-
kirjoitusta sekä ilmaisemaan kirjoittamalla
* kieliopin lauserakenteita ja sanojen luokittelua
* arkipäivän asiointia
SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* kuuntelu: kuunteluharjoitukset (eläytyminen, keskittyminen),
sadut, tarinat (mielikuvituksen rikastuttaminen),
AV-välineharjoitukset
* puhuminen: keskusteluharjoitukset (pareittain, pienissä ryhmissä),
pelit, leikit, näytelmät
* lukeminen: yksinkertaiset, selkeät ja kiinnostavat tekstit,
ääneenluku, kirjastokortin hankinta (kirjaston
hyödyntäminen)
* kirjoittaminen: oikeinkirjoitus- ja käsialaharjoitukset
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* kuuntelu: keskustelut, ohjeet, esitykset (toisten kuunteleminen)
* puhuminen: keskustelut, kysymysten ja vastausten esittäminen,
selostukset, kertominen, esitelmät, näytteleminen, arki-
päivän tilanteissa selviäminen
* lukeminen: ääneen lukeminen ja ulkoluku, monipuoliset tekstit ja
kokonaisteokset
* kirjoittaminen: käsiala- ja oikeinkirjoitusharjoitukset, muistiin-
panojen, viestien, ohjeiden ja kirjoitelmien sekä tiivis-
telmien laatiminen, asioimiskirjoitus
* kielioppi: ydinlause, lauseen rakenne, sanaluokat
B. A-KIELESSÄ (EN)
* omaksumaan perussanastoa
* hallitsemaan tuttuja kielenkäyttötilanteita
* ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä
* ilmaisemaan ajatuksiaan vieraalla kielellä
· tutustumaan kielialueen kulttuureihin, kansoihin ja maihin
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* kuuntelu- ja muistiinpainamisharjoitukset
* toistamis- ja ääntämisharjoitukset -
* perussanasto- ja puheharJoitukset
* kielioppi: s-genetiivi, monikko, preesens, imperfekti, kysymys-
ja kieltolauseet, there is/are -rakenne (muodollinen
subjekti)
C. MATEMATIIKASSA
* lukukäsitteen
* yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskun
* pituuden, massan, pinta-alan, ajan ym. suureiden mittaamisen;
mittayksiköt ja niiden muunnokset ja mittakaavan
* pinta-alan ja tilavuuden laskemisen geometriassa
* yksinkertaisten taulukoiden ja diakrammien tulkitsemisen ja
kuvaamisen
* perustaitojen soveltamisen ja tulosten oikeellisuuden arviointia
SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* lukukäsite havainnollistamisen avulla
* yhteen- ja vähennyslaskut (muistinumero, kymmenylitys, lainaaminen)
* kertotaulut 1 - 5
* lukujen merkitseminen ja lukeminen lukualueella O - 1000
* mittaaminen, rahan ja ajan käsite (viisarikellon opettelu) kokeilun
ja harjoittelun avulla
* päässälaskuharjoitukset
* tuloksen oikeellisuuden arviointia
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* yhteen- ja vähennyslasku päässä ja allekkain laskien
* kertotaulut ja kertolasku päässä ja allekkain laskien
* jakolasku päässä ja jakokulmassa laskien
* murto- ja desimaaliluvut
* pituus, massa, aika, pinta-ala, tilavuus, raha
* koordinaatisto
* kulma, kolmiot, nelikulmiot, ympyrä
* lause ja lauseke
* matemaattinen kuvaaminen
D. YMPÄRISTÖTIEDOSSA (Biologia, maantieto, ympäristöoppi, kansalais-
taito)
* sopeutumaan kouluun ja sen ympäristöön - opiskelutekniikkaa
* hyviä tapoja, sokeita liikenne ja terveystottumuksia sekä
vastuullisen käyttäytymisen
* tutkimaan ja tekemään havaintoja
* käsittelemään ja jäsentämään tietoa
* tekemään johtopäätöksiä ja soveltamaan
* syystä ja seurauksia sekä vuorovaikutussuhteita elinympäristössä
SIÄLLÖT 1 - 2 lk
* koulu- ja lähiympäristö tutuksi: luokka (säännöt ja tavat),
koulurakennus ja piha (kartan alkeet), koulumatka (liikennekasvatus),
lähin kotiseutu (perinnekasvatus, ammatit)
* elämää lähiympäristön ulkopuolella: Suomi kotimaana, suomalaisuus,
avaruus
* luonnon tapahtumat eri vuodenaikoina: syksy luonnossa, talven elämää,
luonto herää eloon keväällä
* ajankohtaiset juhlapäivät ja paikkakunnan tapahtumat
* ympäristöstä huolehtiminen, kierrätys
* terveyskasvatus
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* AINE JA ENERGIA
* MAAPALLO JA SEN ALUEET
- maa, vesi, ilma
- valo ja ääni
- luonnonilmiöt
- aineiden kiertokulku
* IHMINEN JA YMPÄRISTÖ
- terveyskasvatus
- liikennekasvatus
- opiskelu- ja työkasvatus
- ihmisen rakenne, toiminta
ja kehitys
- tapakasvatus
* ELIÖT JA ELINYMPÄRISTÖT
- Suomi
- Pohjoismaat
- Eurooppa
- Aasia
- Afrikka
- maanosat ja meret
- pyörivä maapallo (aika,
vuodenajat, kasvillisuus-
alueet)
- Suomen luonnonmaantieteelliset alueet (kasvisto/eläimistö)
- eliöiden rakenne (eläin, kasvi, sieni, bakteeri)
- nisäkäs-ja selkärankaisryhmät
- kasvi- ja eläinmaailman yhteistoiminta (pölytys, siementen leviä-
minen)
- vuodenajat luonnossa
- ravintoketju
- kasvupaikkatekijät (seos, liuos, pieneliöstön toiminta, kierrätys)
E. USKONNOSSA
* perustiedot kristillisestä uskosta
* tuntemaan Raamattua ja sen kertomuksia sekä arvostamaan sitä Jumalan
sanana ja kristittyjen pyhänä kirjana
* tuntemaan kotiseurakunnan elämää ja toimintaa
* etsimään tukea omiin elämäntilanteisiin
SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* oma kotiseurakunta tutuksi (työntekijät, jumalanpalvelus, muu toiminta)
5
* kirkkovuoden juhlat
* Raamattu kristillisessä uskossa (kertomusten sovellus nykyaikaan,
oppilaiden elämäntilanteisiin)
* virret ja hengelliset laulut
* ihmissuhteet (kiitos, anteeksi, erilaisuuden hyväksyminen)
* keskustelua lasten erilaisista elämäntilanteista ja niihin
liittyvistä uskonnollisista kysymyksistä luontevissa yhteyksissä
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* Raamattu ja sen osat (Vanha Testamentti ja Uusi Testamentti)
* Vanha Testamentti: Jeesuksen Raamattuna - pelastushistoria
Israelin kansan vaiheissa
* Uusi Testamentti: Jeesuksen elämä, opetukset, kärsimyshistoria
* kirkkovuosi liittyen Jeesuksen elämänvaiheisiin
* kotiseurakunta ja sen toiminta
* virsikirja ja katekismus edelliseen soveltuen
F. HISTORIASSA
* tuntemaan kotiseutunsa historiaa
* kytkemään kotiseudun, kotimaan ja Euroopan historiallisia
ajanjaksoja toisiinsa
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* kotiseutuhistoria (3.1k ympäristötiedon yhteydessä)
* Ruotsi-Suomen historia (4.1k ympäristötiedon yhteydessä)
* Euroopan historia antiikin Kreikasta Ranskan vallankumoukseen
* Aasian, Afrikan ja Amerikan historiaa
G. MUSIIKISSA
* kuuntelemaan monenlaista musiikkia
* ilmaisemaan itseään laulaen ja liikkuen
* perustietoja ja -taitoja
* tuntemaan oman alueen musiikkiperinnettä
* toimimaan toisten kanssa
* nauttimaan musiikista
SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* kuunteluharjoitukset, eläytyminen
* oman keho ja rytmisoittimet
* rytmin ja melodian tunnistamista ja tuottamista
* musiikkiliikunta
* kotiseudun musiikkiperinteen hyväksi käyttäminen
* kokonaisopetus
6
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* LAULU
- äänenkäyttö
- yksiäänisestä moniääniseen
lauluun (kaanon)
* KUUNTELU
-klassisen musiikin, kansanmusiikin ja populaarimusiikin
perusteoksia
* LUOVUUS
- omia tuotoksia, improvisointia
mahdollisuuksien mukaan
H. KUVAAMATAIDOSSA JA KÄSITYÖSSÄ
* SOITTO
- 5-kielinen kannel, nokkahuilu,
erilaisia soitinkokoonpanoja
- C/a ja F/d -sävellajit, perus-
kolmisoinnut pianolla ja kita-
ralla
- duuri ja molli
-~ viivasto perusmerkintöineen
- nuottiarvot kokonuotista kahdek-
sasosaan sekä tauot
- 9- ja F-avain
- ylennys- ja alennusmerkit
- C/a -sävellajit viivastolla
* silmän ja käden yhteistyötä
* perustietoja ja -taitoja sekä työmenetelmiä (työturvallisuus)
* ilmaisemaan itseään rohkeasti ja omaperäisesti
* tekemään työtä ja tuntemaan työniloa
* arvioimaan ja arvostamaan työtään ja työnsä tuloksia
KUVAAMATAIDON SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* motoriikkaharjoitukset
* erilaiset piirtimet ja työtavat
* erilaiset materiaalit (kierrätysmateriaalit - taloudellisuuskasvatus)
* väriopin alkeet
* muovailu ja rakentelu
* taidekuvien ja omien kuvien arvioimista ja kuvien tuottamia
elämyksiä
* kokonaisopetus
KUVAAMATAIDON SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* piirustus ja grafiikka (erilaisia menetelmiä)
* kollaasit ja maalaus
* erilaiset menetelmät ja materiaalit (kierrätysmateriaalit)
* värioppi
* keskeisperspektiivi
* taidehistoriaa
KÅSITYÖN SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* hienomotorfikkaharjoitteet (pujottelu, repiminen, poimiminen, leikkaa-
minen, ompelu, palmikointi, rakentelu jne.)
* teknisen ja tekstiilityön alkeet
* käsityöaskartelu erilaisia materiaaleja ja työtapoja käyttäen
TEKSTIILITYÖN SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* ainestieto, työvälinetieto kuluttajatieto ja vaatehuolto
* ompelu:
- ompelukoneen osat toiminta, huolto ja käyttö
- vaatteen ompelu: mallin suunnittelu ja mittojen ottaminen, kaavo-
jen valitseminen ja käyttö, kankaan valitseminen ja leikkaaminen,
vaatteen kokoaminen ja sovittamisen alkeet
- erilaiset materiaalit ja tarvikkeet
- silitysvälineet, silitys, höyrytys
* kankaan koristelu erilaisilla kirjonta-ja kankaanpainantamenetelmillä
* lankatyöt: oikeat välineet ja työotteet, erilaiset työmateriaalit ja
työmenetelmät, ohjeiden ymmärtäminen, työn viimeistely (neulonta ja
virkkaus)
* kudonta
* askartelu
TEKNI5EN TYÖN SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* erilaiset materiaalit: puu, muovi metalli, nahka, kierrätysmateri-
aalit yms.
* suunnittelu ja piirtäminen
* mittaaminen ja merkitseminen
* sahaaminen, viilaaminen
* naulaaminen
* kairaaminen ja poraaminen
* höylääminen ja talttaus
* hiominen ja viimeistely
* liimaaminen, ruuviliitos, poratappiliitos, niittaus
* pintakäsittely
* oikeat työmenetelmät (työturvallisuus)
I. LIIKUNNASSA
* kasvamaan jatkuvaan liikunnan harrastamiseen myönteisten ja monipuo-
listen liikuntakokemusten avulla
SISÄLLÖT 1 - 2 lk
* uinnin alkeet
* voimistelua (perus-, väline- ja telinevoimistelun alkeet)
* pallonkäsittelyharjoitukset ja palloiluleikit
* yleisurheilua leikinomaisesti
* maastoleikit, suunnistuksen alkeet
* hiihto ja luistelu
* musiikki liikunnanopetuksen tukena
SISÄLLÖT 3 - 6 lk
* yleisurheilu: juoksu, pituushyppy, korkeus, pallonheitto, kuulan-
työntö
* suunnistus:.-.kartta, ilmansuunnat, kompassi (retkeily)
* hiihto: perustekniikat, voitelun alkeet
* luistelu: eteen, taakse ja kaarreluistelu, pysäytys
* voimistelu: permanto, hypyt, rekki, nojapuut
* musiikkiliikunta ja leikit
* kunto- ja välinevoimistelu
* palloilu: jalkapallo, pesäpallo, lentopallo, koripallo, jääpelit,
muut pallopelit
- perustekniikat ja peliajatus
- pien- ja viitepelit
* uinti: koirauinti, selkäuinti, vapaauinti, rintauinti
- uintitekniikat
· hengenpelastuksen alkeet
Alkuun
TYÖHARJOITTELU
Koulussamme toteutetaan työharjoittelu 6. vuosiluokan aikana
koulun henkilökunnan ohjauksessa koulun työpaikoilla.
työharjoittelun tavoitteena on ohjata oppilasta näkemään koulun
toimintaa kokonaisuutena sekä ohjata arvostamaan erilaista työtä
ja työn tuloksia.
Työharjoittelu kestää kokonaisuudessaan viisi koulun työpäivää
ja jaksottuu 6. vuosiluokan ajalle. harjoittelun suunnittelevat
oppilas ja häntä ohjaava koulun työntekijä. työharjoittelu nivel-
letään joustavasti muuhun koulutyöhön. harjoittelusta annetaan
palaute.
9
Alkuun
TYÖMENETELMÄT
Koulussamme oppilaat totutetaan käyttämään monipuolisia työ-
menetelmiä ala-asteen aikana. Opettaja voi antaa työtehtäviä
oppilaalle/oppilasryhmille tehtäväksi koulun eri tiloissa ja
koulun ulkopuolella. Opetusta voidaan antaa lukujärjestykseen
merkityn työajan ulkopuolella.
Koulun tehtävän ja tavoitteiden saavuttamiseen opetustoimintaan
osallistuu koko koulun henkilökunta sekä eri ammattialojen ja
palvelujen edustajat asiantuntijoina. (Liite 1).
Alkuun
OPPILASHUOLTOTOIMINTA
Koulussamme toimii oppilashuoltoryhmä, jonka toiminnan tavoitteena
on oppilaan auttaminen kaikissa koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Oppilashuoltoryhmä kokoontuu lukukausittain ennalta sovitun aika-
taulun mukaan ja lisäksi aina tarpeen vaatiessa. Ryhmä miettii
ratkaisuja erilaisiin ongelmiin, luo ja pitää yllä yhteyksiä
asiantuntijoihin, on tiiviissä ja rakentavassa yhteistyössä kodin
ja asianomaisen oppilaan kanssa. Perusryhmän muodostavat perheneu-
volapsykologi ja -sosiaalityöntekiiä, koulun opettajat ja kouluter-
veydenhoitaja. Tarpeen mukaan ryhmään kutsutaan muita jäseniä
tapauskohtaisesti.
Oppilashuoltoryhmässä käsiteltävät asiat ovat ryhmän sisässä käsitel-
täviä ja kuuluvat vaitiolovelvollisuuteen kunnan opetustoimen hallin-
nosta annetun lain 3.8.1992i706 6. i:n mukaan.
Alkuun
PÄIVÄHOITO JA ESIOPETUS
Koulumme tekee yhteistyötä kyläaukean päivähoito- ja esiopetushenki-
löstön kanssa tavoitteenaan helpottaa lapsen siirtymistä päivähoi-
dosta esiopetuksen kautta kouluun ja edistää lapsen tasapainoista
kehittymistä.
Yhteistyötä tehdään lukukausikokouksissa, joita pidetään vähintään
kaksi: syyslukukaudella syyskuun viimeisellä viikolla ja kevätluku-
kaudella toukokuun ensimmäisellä viikolla. Järjestetään koulutulok-
kaiden vierailupäivä toukokuussa ja pyritään lukuvuoden aikana jär-
jestämään yhteisiä tilaisuuksia, vierailukäyntejä, tempauksia ja
retkiä.
10
Alkuun
JAKSOTUS
Koulun työvuosi jaetaan 2 - 3 kuukauden teemajaksoihin, joille määri-
tellään teemakohtaiset tavoitteet. Teemat vaihtelevat vuosittain.
Teemakohtainen arviointi tapahtuu kunkin jakson päätteeksi palaute-
viikolla jakson teemaan sopivalla arviointimenetelmällä. Arviointiin
osallistuvat jaksosta riippuen oppilas, oppilaan vanhemmat ja koulun
työyhteisö.
Alkuun
ARVIOINTI
Arvioinnin tarkoituksena on kehittää koulun toimintaa ja parantaa
yksittäisen oppilaan oppimisedellytyksiä sekä -tuloksia asetettujen
tavoitteiden mukaan. Arviointiin osallistuvat oppilaat, opettajat,
vanhemmat ja koulun henkilökunta. Arviointimenetelmät valitaan arvioi-
tavan kohteen mukaan ja arviointiperiaatteena on jatkuva arviointi.
Syyslukukauden kokonaisarviointi (syyslukukausitodistus) annetaan
koulussamme seuraavan vuoden tammikuun viimeisenä päivänä ja kevät-
lukukauden arviointi kevätlukukauden päätteeksi.
Alkuun
ARVIOINTIPERUSTEET
Kiitettävä (10)
-aktiivisuus tunnilla ja työtehtävissä
-oppiaineen kiitettävä hallinta tuntityöskentelyssä ja
kokeissa
-soveltamisen taito
-omatoimisuus
-harrastuneisuuden näkyminen asian hallinnassa
-siisti, huolellinen ja omaperäinen työn jälki
-epäitsekäs ja avulias suhtautuminen luokkatovereihin
Kiitettävä (9)
-aktiivisuus
-asioiden kiitettävä hallinta
-soveltamisen taito
-omatoimisuus
-huolellisuus
Hyvä (8)
-yritteliäs suhtautuminen työhön, halu kehittyä ja selvitä
tehtävistä
-perusasioiden vahva hallinta
-selkeä ja siisti työn jälki
Tyydyttävä (7)
-ohjeiden mukainen, mutta vaille omatoimisia ratkaisuja jäävä
työskentely
-tehtävien hoitaminen
-perusasioiden hallinta pääpiirteittäin
Tyydyttävä (6)
-vähäinen kiinnostus työskentelyyn
-tehtävien tekeminen avunvaraista
-asioiden osittainen hallinta
Välttävä (5}
-välinpitämätön suhtautuminen
-vaikeuksia perusasioiden hallinnassa
Heikko (4)
-haluttomuus työhän ja tehtäviin
-selviä ongelmia oppimisessa
-häiriöksi opetustilanteessa
Alkuun
PALAUTEKANSIO
Jokainen oppilas saa oman palautekansion, johon tallennetaan jaksokoh-
tainen palauteaineisto, lukukausitodistukset sekä muuta arviointiin
liittyvää materiaalia. Aineisto kerätään koko ala-asteen koulunkäynnin
ajalta.
Alkuun
tuntijako
Tuntijaossa noudatetaan valtioneuvoston päätöstä (annettu 23.9.1993)
oppiainekohtaisista tuntimääristä (LIITE 2).
Alkuun
VALINNAISKURSSIT JA KERHOTOIMINTA
Valinnaiskursseja ei koulussamme nykyisen tuntimäärän puitteissa
pystytä tarjoamaan, vaan kaikki tunnit käytetään perusopetukseen.
Kerhotoimintaan käytettäviä tunteja ei koulussamme myöskään ole.
Alkuun
Liite1
OPETUKSESSA KÄYTETTÄVIÄ TYÖMENETELMIÄ
ESIMERKINOMAISESTI
Itsenäinen tiedonhankinta
ryhmätyö
puhelimella soittaminen
sanomalehtien tutkiminen
luokkalehden/koulun lehden tekeminen
mainoksen tekeminen
rakentaminen
kokoukseen osallistuminen
oppimisen suunnitteleminen
oppimisen arviointi
miellekartta/käsitekartta
opintoretki
leirikoulu
luokassa yöpyminen
keskustelu
väittely
tietokoneella kirjoittaminen
tietokoneella piirtäminen
CD-ROM aseman käyttäminen
sähköpostin käyttäminen
uutisten tutkiminen
kuvaaminen videokameralla
kuvaaminen valokuvauskameralla
valokuvien tekeminen
soittaminen soittimilla
piirtoheittimen käyttäminen
diaheittimen käyttäminen
esitelmän pitäminen
luennolle osallistuminen
etätyö
työharjoittelu
työpajatoiminta
juhlien järjestäminen
tietosanakirjojen käyttäminen
oman kirjan tekeminen
kirjastossa käyminen
elokuvissa/teatterissa käyminen
konsertissa käyminen
kangaspuilla kutominen
kopiokoneella kopioiminen
luonnollisten kokeitten tekeminen
mikroskoopin käyttäminen
haastattelun tekeminen
akvaarion/terraarion kunnossapito
kaavioiden/diagrammien tekeminen
sarjakuvien tekeminen
oman pelin tekeminen
Alkuun
Liite2
Vetelin kuntakohtainen opetussuunnitelma:
Uusiin opetussuunnitelmiin siirryttäessä ala-asteiden koko-
naistuntimäärä on 138 .Jatkossa tuntimäärää voidaan tar-
vittaessa muuttaa joustavasti. '
Ala-asteiden tuntijako
Oppiaine Vähimmäisviikkotunnit
Äidinkieli 32-
Ala-asteella alkava kieli 8-
(A-kieli)
Vapaaehtoinen kieli (4-)
Matematiikka 22-
Biologia, maantieto, ympäristöoppi
ja kansalaistaito 15-
Uskonto/elämänkatsomustieto 8-
Historia 3-
Taide- ja taitoaineet 44-
Musiikki 6-
Kuvaamataito 6-
Käsityö 8-
Liikunta 12-
Alkuun
Takaisin pääsivulle