Harjoituksia

1. Timer-harjoitus

"Piirrä kello"
Aseta Interval-ominaisuudeksi sille 1000
"Piirrä Label" (otsikko) - muuta sen fonttiominaisuuksia ja väriominaisuuksia
Ohjelmoi kellon alle seuraavasti:
labelinnimi.Caption = Format(Time)

Laitetaan kello piippaamaan tasaminuutein

Sekunnit = CInt(Mid(labelinnimi.Caption, 7, 2))
If Sekunnit = 0 Then
Beep
End If

Ja ei muuta kuin odottele tasasekuntiin - kuuluuko piippaius...

2. Tee ohjelma, jossa on splash-ikkuna, joka näkyy yhden sekunnin ajan.
Luo uusi ohjelmaprojekti. (File, New Project)
Lisää siihen toinen lomake (Insert Form), joka toimii splash-ikkunana. Siis 2 lomaketta (Form1, Form2)
Käynnistä tämä ikkuna ensimmäisen (päälomakkeen) Form_Load-tapahtumakäsittelijässä.
Esimerkiksi ohjelmoimalla:
Form1.Visible = 0
Form2.Visible = 1


Sijoita toiseen lomakkeeseen ajastin, jonka Interval on kaksi sekuntia (2000).
Laita ikkuna sulkeutumaan tämän ajastimen tapahtumakäsittelijässä.
Esimerkiksi ohjelmoimalla:
Form2.Visible = 0
Form1.Visible = 1

Sijoita splash-ikkunaan (form2) graafisia kuvioita ja kuvia oman harkintasi mukaan.

3. Muuta sitten ohjelmaa siten, että myös käyttäjä voi sulkea splash-ikkunan näpäyttämällä sitä hiirellä (laita ajastimeen ajaksi 20 sekuntia - "20000").
Ohjelmoi hiiren alaspainamisen (Form_MouseDown) tapahtumakäsittelijään ikkunan sulkeminen
Esimerkiksi
Form2.Visible = 0
Form1.Visible = 1



Huomaa, että kuvakomponentilla on omat tapahtumansa. Jos siis käyttäjä yrittää sulkea ikkunan näpäyttämällä ikkunaa kuvan kohdalta, ikkuna ei sulkeudu. Lisää siis myös kuvaan joko hiiren alaspainamisen tapahtumakäsittelijä Image1_MouseDown tai Click-tapahtumakäsittelijä.

4. Aseta lomakkeelle seuraavat oliot ja muuta niihin ominaisuudet
Shape
3-Circle
FillStyle - 0 - Solid
Vaihda väri FillColor haluamaasi
Top - 0
Timer
Interval - 100
Ohjelmoi:
Ajastimen "alle":
Shape1.Top = Shape1.Top + 100