Harjoituksia
1. Timer-harjoitus
"Piirrä kello"
Aseta Interval-ominaisuudeksi sille 1000
"Piirrä Label" (otsikko) - muuta sen
fonttiominaisuuksia ja väriominaisuuksia
Ohjelmoi kellon alle seuraavasti:
labelinnimi.Caption = Format(Time)
Laitetaan kello piippaamaan tasaminuutein Sekunnit = CInt(Mid(labelinnimi.Caption, 7, 2)) If Sekunnit = 0 Then Beep End If
Ja ei muuta kuin odottele tasasekuntiin - kuuluuko piippaius...
2. Tee ohjelma, jossa on splash-ikkuna,
joka näkyy yhden sekunnin ajan.
Luo uusi ohjelmaprojekti. (File, New Project)
Lisää siihen toinen lomake (Insert Form), joka toimii
splash-ikkunana. Siis 2 lomaketta (Form1, Form2)
Käynnistä tämä ikkuna ensimmäisen (päälomakkeen) Form_Load-tapahtumakäsittelijässä.
Esimerkiksi ohjelmoimalla:
Form1.Visible = 0
Form2.Visible = 1
Sijoita toiseen lomakkeeseen ajastin, jonka Interval on kaksi
sekuntia (2000).
Laita ikkuna sulkeutumaan tämän ajastimen
tapahtumakäsittelijässä.
Esimerkiksi ohjelmoimalla:
Form2.Visible = 0
Form1.Visible = 1
Sijoita splash-ikkunaan (form2) graafisia kuvioita ja kuvia oman
harkintasi mukaan.
3. Muuta sitten ohjelmaa siten, että myös käyttäjä voi
sulkea splash-ikkunan näpäyttämällä sitä hiirellä (laita
ajastimeen ajaksi 20 sekuntia - "20000").
Ohjelmoi hiiren alaspainamisen (Form_MouseDown)
tapahtumakäsittelijään ikkunan sulkeminen
Esimerkiksi
Form2.Visible = 0
Form1.Visible = 1
Huomaa, että kuvakomponentilla on omat tapahtumansa. Jos siis
käyttäjä yrittää sulkea ikkunan näpäyttämällä ikkunaa
kuvan kohdalta, ikkuna ei sulkeudu. Lisää siis myös kuvaan
joko hiiren alaspainamisen tapahtumakäsittelijä
Image1_MouseDown tai Click-tapahtumakäsittelijä.
4. Aseta lomakkeelle seuraavat oliot ja muuta niihin
ominaisuudet
Shape
3-Circle
FillStyle - 0 - Solid
Vaihda väri FillColor haluamaasi
Top - 0
Timer
Interval - 100
Ohjelmoi:
Ajastimen "alle":
Shape1.Top = Shape1.Top + 100