USA, Kalifornia 1995

Elettiin vielä poikakuoropäivien tunnelmissa, kun jo maanantai-iltana pakattiin tavarat Amerikan matkalle. Yön aikana siirryttiin kahdella linja-autolla 73-hengen voimin Helsinkiin, josta lensimme Lontoon kautta San Franciscoon. Lontoon terminaalissa lauloimme kansainväliselle ohikulkevalle yleisölle jatkolentoa odotellessa. Yksitoistatuntia kestänyt jatkolento San Franciscoon tehtiin maailman suurimmalla matkustajakoneella. Iltapäivällä siirsimme kelloja 10 tuntia taaksepäin ja raskaasta lennosta huolimatta kaikki olivat valmiina ensimmäiselle kaupunkikävelylle. Paikallisoppaana oli Anja Miller, joka oli vastannut kaikista järjestelyistä San Franciscossa ollen meitä vastassa heti lentokentällä. Kävely luonteeseen liittyi tietysti vierailu McDonaldsissa, jossa syötiin ensimmäiset hampurilaiset.

San Franciscon kaikista järjestelyistä vastannut Anja Miller (vas.) ja Riku punapuumetsikössä. Ensimmäisen Amerikanaamun valjettua maailmanmatkaajat nousivat pikkubusseihin, ja jostain oli Simollekin löytynyt 15 hengen bussi ajettavaksi. Matka suuntautui sumuun verhotun Golden Gate -sillan kautta Sonoman viinilaaksoon, jossa on kuvattu mm. Falcon Crest ja jossa Mark Twain kirjoitteli kuuluisat teoksensa. FAHA:n amerikansuomalaisten vieraana vietimme vapaailtapäivän saunomalla, uimalla ja aterioimalla. Kiitokseksi vieraanvaraisuudesta kuoro piti pienoiskonsertin. Paluumatkalla päästiin tutustumaan kauan odotettuun punapuumetsikköön, jossa on jopa 120 metriä korkeita puita, joiden halkaisia voi olla jopa 7 metriä. Kokemus oli mieliinpainuva.

Chinatownista löytyi kiinnostavia yksityiskohtia. Kiirastorstai aamuna kuoro hajaantui pieninä ryhminä ihailemaan San Franciscon kaunista kaupunkia, jonka siisteys kelpaisi esimerkiksi monille kaupungeille. Kaupungista jäivät mieleen lukuisat pilvenpiirtäjät, Kiinalainen kaupunki, kaapelivaunut ja Lombard street, mutkikas kukkakatu. Ostoskassit täyttyivät mm. liigalippiksistä. Pian kaupungilta paluun jälkeen valmistauduttiin lähtemään kiirastorstai-illan "veteliläiseen" messuun Palo Alton luterilaiseen kirkkoon. Kuoro avusti messussa kolmellatoista laululla.

Ryhmäkuva Twin Peaksin näköalapaikalta.Taustalla San Franciscon kaupunki. Pitkäperjantaina osallistuimme Ebenezer luterilaisen kirkon jumalanpalvelukseen laulamalla siinä muutamia lauluja. Välittömästi tämän tilaisuuden jälkeen alkoi poikakuoron oma konsertti, jossa oli runsaasti kuulijoita huolimatta siitä, että pitkäperjantai on Yhdysvalloissa työpäivä. Kuoro lauloi kuulijoiden sydämiin ja sai erityistä kiitosta kauniista soinnistaan mm San Franciscon poikakuoron johtajalta. Konsertin jälkeen seurakunta tarjosi kuorolle maittavan lounaan kirkon alakerrassa. Oli edessä vapaa iltapäivä. Se käytettiin Anja Millerin ja Hannu Hanhivaaran asiantuntevalla opastuksella tutustuen Golden Gate puistoon, akvaarioon ja maailmankuuluun japanilaiseen teepuutarhaan. Kiertoajelu jatkui Twin Peaks- näköalapaikalle, josta aurinkoinen San Francisco näkyi kaikessa komeudessaan. Kiertoajelun päätteeksi käytiin vielä ihmettelemässä Golden Gate sillan kannatinvaijereita, jotka koostuvat 80.000 säikeestä ja ovat halkaisijaltaan 92 cm.

Kuvassa oppaamme Carmela (vas.) sekä kuskimme Wade ja Bill. Hotellimme San Franciscossa sijaitsi aivan kaupungin keskustassa NMKY:n tiloissa, joissa käytössämme oli uimaallas ja moderni kuntosali. Tämä kaikki oli kuitenkin jätettävä lauantaiaamuna, jolloin hotellimme eteen ilmestyi kaksi hyvin erikoisennäköistä bussia. Bussit oli tarkoitettu pitkän matkan retkibusseiksi, joiden takaosa ja "hattuhyllyt" oli varattu makuutiloiksi. Tämä olikin poikien mieleen ja pitkä kymmenen tunnin ajomatka Tyynenmeren rannikkoa pitkin Los Angelesiin sujui rennosti lekotellen ja pelaten. Matkan nähtävyyksiä olivat Californian vaihtelevat rannikot vuoristoineen ja viljelylakeuksineen. Öljynporaustorneja ja pumppuja näkyi sekä merellä että maalla. Erityisesti pikkupoikien mieliin olivat amerikkalaisrekat kaikessa komeudessan.

Päivän ruokatauko pidettiin matkan puolessavälissä kauniissa tanskalaistyylisessä Solvangin pikkukaupungissa lähellä Santa Barbaraa, jossa suomalaissyntyinen Paul Halme oli järjestänyt meille leipomokahvilassaan ruokailun. Ruokailun jälkeen oli extempore pieni katukonsertti ohikulkijoiden iloksi. Illalla majoituimme Hollywood Palm hotelliin aivan Hollywoodin keskustan tuntumaan.

Aamulla levänneinä valmistauduimme pääsiäispäivän jumalanpalvelukseen, joka pidettiin Los Angelesin suomalaisluterilaisen seurakunnan kirkossa. Jumalanpalveluksen jälkeen oli konsertti. Kirkko täyttyi konserttiin viimeistä paikkaa myöden. Tunnelma oli vaikuttava, konsertin huipentuessa kuoron esittämään Finlandiaan. Mieleenpainuvana saimme kokea monet lämpimät kädenpudistukset ja sydämelliset kiitoksen sanat korkeatasoisesta ja liikuttavasta konsertista. Tilaisuuden päätteeksi kuoro sai vastaanottaa Finlandia Foundationin apurahan, joka oli tarkoitettu matkakulujen peittämiseksi Californiassa.

Konsertin jälkeen järjestetyssä ruokailutilaisuudessa saimme yllättävän tarjouksen amerikkalaiselta Kanto Productions -tuotantoyhtiöltä esiintyä kansainvälisessä MAAILMAN LAPSET -televisio-ohjelmassa. Kuoron osuus ohjelmassa on teemalaulun esittäminen ja kuoron osuus nauhoitettaisiin myöhemmin kesällä Vetelissä.

Muutamat pojat poseerasivat innokkaasti hengenpelastajien tornissa. Iltapäivällä oli vuorossa tutustuminen Hollywoodin ihmeisiin. Näimme kiinalaisen teatterin, jonka edessä on sementtiin painettuna kuuluisien tähtien jalan- ja kädenjäljet sekä kuuluisan tähtien kadun Hollywood-boulevardin. Maanantaina suuntasimme aamusta Universal Studiolle tutustumaan elokuvamaailman ihmeisiin. Studion kiertoajelulla tutustuimme erityyppisiin kulissikyliin ja kaupunkeihin ja koimme omakohtaisesti tappajahain, maanjäristyksen metrotunnelissa sekä monia muita elokuvatrikkejä. Vajaan tunnin jonotuksella pääsimme aina sisään studion eri kohteisiin, joissa koimme kolmiulotteisessa ympäristössä mitä mielikuvituksellisimpia elokuvaseikkailuja. Tapasimme useita elokuvahahmoja mm. Drakula, Frankenstain, Marilyn Monroe jne. Voimme vain todeta, että mahtavaa oli. Illan täytti vielä kiertoajelu Beverly Hillsissä, rikkaiden kaupunginosassa. Piipahdimme myös rannalla, jossa osa pojista kasteli varpaansa Tyynessä valtameressä, osa myös sukat ja kengät. Näimme kuuluisat hengenpelastustornit ja keväisen mutavyöryn jälkiä. Kuljettajamme Bill ja Wade opastivat meitä kaupunkiajelulla ja kertoivat tunnetuista filmauspaikoista ja nähtävyyksistä.

Disneylandissa vierailtiin lähtöpäivänä. Viimeinen päivä Los Angelesissa aloitettiin tyypillisellä tukevalla aamupalalla vaahterasiirapin kera ja suunnattiin päivän retkelle, tietysti Disneylandiin. Kuten Universal Studio on Disneylandkin makeaa mahan täydeltä. Monille jäi varmasti päälimmäiseksi mieliin mahtavat Disneyn satujen maisemat, hienot laitteet ja rakennelmat, massiivinen leijonakuningaskulkue ja kaikkien laitteiden pitkät jonot. Studio ja Disneyland ovat kaupungin vetonauloja, joissa kummassakin päivä loppuu kesken.

Disneylandin jälkeen tarkistimme pääluvun ja totesimme olevamme täysimääräisinä valmiina kotiinlähtöön. Los Angelesin lentokentällä hyvästelimme uudet ystävämme: Billin ja Waden, Hannu Hanhivaaran ja Carmela Eagerin, joka myöskin toimi oppaanamme. Paluulento tehtiin jälleen Lontoon kautta Helsinkiin. Paluulento lähti Los Angelesista illalla ja kaupungin valot antoivat mahtavan vertailukohdan Helsingin valoille, jotka näimme seuraavana iltana. Yöllä ajoimme vielä Veteliin jossa olimme aamuntunteina.