Rooma 1998

Maanantaiaamuna 16.11.1998 Vetelistä lähti 25 nuorta miestä johtajansa Simo Kankaan johdolla kohti Roomaa, tavoitteenaan osallistua kansainväliseen sakraalimusiikin kuorokilpailuun. Matka taittui ensin linja-autolla Vaasaan, josta jatkettiin lentäen Tukholmaan. Tukholmassa koneen vaihto ja seuraavaksi suuntana Frankfurt. Siellä vielä toinen koneen vaihto ja viimein illansuussa olimme perillä Roomassa. Lentokentältä jälleen linja-autolla Rooman keskustaan ja majoittuminen hotelli Marianoon.

Pantheonin temppelissä lauloimme Archadeltin Ave Marian Tiistaina oli heti aamupäivällä ohjelmassa Rooman kiertoajelu. Linja-autolla kiersimme tärkeimpiä ja kuuluisimpia nähtävyyksiä, oppaanamme virallinen suomenkielinen kaupunkiopas. Hänen johdollaan kävimme mm. Colosseumilla, Forum Romanumilla, Navonan aukiolla ja Pantheon -temppelissä, jossa myös lauloimme samalla yhden laulun. Akustiikka oli aivan mahtava. Oppaamme kertoi kierroksella myös Rooman valtakunnan vaiheista, eri rakennusten ja nähtävyyksien historiasta sekä Italian nykyisestä tilasta. Näin saimme nopean kosketuksen kaupungin historiaan ja pääsimme näkemään paikkoja, joista olemme historian tunneilla lukeneet.

Äijät ja Forum Romanum Iltapäivällä kävimme yhdessä syömässä ja myöhemmin illalla harjoittelimme vielä hotellissa parin tunnin ajan kilpailulaulujamme.
Aikaisin keskiviikkona matkasimme metrolla ja kävellen Vatikaaniin Paavin vastaanotolle. Turvatarkastusten jälkeen pääsimme sisään valtavaan saliin, johon sopi tuhansia ihmisiä. Yllätykseksemme meidät ohjattiin eturivin paikoille ja vähitellen sali täyttyi ääriään myöten. Ennen juhlan alkua lauloimme paikaltamme muutaman laulun. Kun lauloimme viimeistä kappaletta, niin Paavi käveli paikalleen yleisön eteen. Hän luki rukouksia useilla eri kielillä ja lopuksi siunasi kaikki mukana olleet.

Paavin vastaanotolla Tämän jälkeen tutustuimme Pietarin kirkkoon ja lauloimme myös siellä yhden laulun. Kierreltyämme aikamme sisällä, lähdimme kiipeämään rappuja ylös kirkon huipulle. Rankan urakan jälkeen olimme ylhäällä ja näkymä oli aivan mahtava. Kirkon tomista näkyi koko Vatikaani ja valtava Rooman kaupunki eli kiipeäminen kannatti. Iltapäivällä harjoittelimme jälleen laulujamme ja illalla oli ohjelmassa osallistuminen Palestrinan sakraalimusiikin kuorokilpailun avajaiskonserttiin St. Ignatiuksen kirkossa.
Torstaina heti aamulla kilpailupaikalle St. Ignatiuksen kirkkoon. Äänenavausta, viimeiset harjoitukset ja sitten olikin meidän kilpailuesityksemme vuoro. Päivällä kävimme välillä hotellilla ja tulimme takaisin seuraamaan muiden kuorojen suorituksia. Ilta oli sitten vapaata.

Kilpailutilanteessa St. Ignatiuksen kirkossa Perjantaina oli aamulla Pietarin kirkossa messu, jossa muutamat kilpailun kuorot esiintyivät. Päivällä seurasimme jälleen loppujen kuorojen kilpailuesityksiä St. Ignatiuksen kirkossa. Illalla oli sitten vuorossa kilpailevien kuorojen yhteinen illallinen ja illanvietto. Kaikki kuorot saivat esittää ohjelmistoaan illan aikana. Illan päätteeksi esitimme vielä yhdessä kroatialaisen naiskuoron kanssa Sibeliuksen Finlandian. Täällä saimme yhteyksiä useampiin ulkomaisiin kuoroihin.
Lauantaiaamuna oli tulosten julkistaminen ja palkintojen jako St. Ignatiuksen kirkossa. Olimme mieskuorojen B-sarjan paras kuoro. Kultaista mitalia ei jaettu lainkaan, joten saimme hopeisen mitalin ja kunniakirjan. Laulujen pisteytyksen mukaan olimme paras mieskuoro, myös A-sarja mukaan lukien. Iltapäivä oli vapaata ja illalla olimme kuuntelemassa kilpailujen päätöskonserttia, jossa esiintyivät kultamitalin saaneet kuorot.

Sunnuntaina olimme mukana San Sebastianin luostarin kirkon katolisessa messussa Lauloimme useaan eri otteeseen messun aikana. Tämän jälkeen messun johtanut isä Julio esitteli meille kirkon alla sijaitsevia katakombeja eli vanhoja hautakammioita. Hautapaikkoja oli kaikkiaan 15 000 ja seinillä oli vielä osittain säilyneitä vanhoja rukouksia ja Raamatun tekstejä. Illalla kävimme vielä yhdessä Fontana di Trevin suihkulähteellä ja espanjalaisilla portailla, joissa laulelimme muutamia balladeja ihmisten iloksi.

Maanantaiaamuna 23.11.1998 oli sitten aika sanoa - näkemiin Rooma. Samaa, tuttua reittiä tulimme takaisin Suomeen ja hieman ennen puolta yötä olimme jälleen Vetelissä.