Etusivulle
Edellinen sivu

Kysymys 14.

Millä tavoin markkinoitte tilanne tuotteet? Oletteko sopimustuottaja? Mistä alkaen? Kenen kanssa? Mitä muutoksia markkinoinnissa on aikananne tapahtunut? Kertokaa tarkemmin.

14. Maito markkinoidaan Keski-Pohjan Juustokuntaan, joka on osa Normilk Oy:tä. Sitä ennen meijerinä oli Vetelin Osuusmeijeri, joka on fuusioitunut Juustokuntaan. Vielä 1970-luvun alussa Vetelissä toimi kaksi osuusmeijeriä, jotka sulautuivat ensin yhdeksi ja lopulta maakuntameijeriin. Teuraat markkinoidaan Osuusteurastamo Itikkaan, joka myös on nykyään osa yhtymää, jonka entiset Lihakunta, Karjapohjola ja Itikka muodostivat. Sitä ennen vielä 1970-luvun alussa tilaltani lihan osti Karjapohjola.

Maidon ja naudanlihan tuotanto ei ole sopimustuotantoa siinä merkityksessä kuin eräiden erikoiskasvien kohdalla on asianlaita. Silti omiin osuuskuntiinsa jäsenenä sitoutunut tuottaja toimii jokseenkin kuin sopimustuottaja: ei tule juuri mieleenkään markkinointi muualle. - Sen kuitenkin tiedän, että juuri nyt jotkut lihantuottajat vilkuilevat jo sivuilleen tyytymättöminä hintakehitykseen. Maidon kohdalla ei ole aihetta, sillä jokaisen sulautumisen jälkeen hinta on kohentunut, enkä usko, että jos nykyinen maataloutta kurittava suunta jatkuu ja maidon tuottajahinta alenee, ainakaan pienet paikallisosuuskunnat pystyisivät parempaan tilityshintaan kuin kulujaan karsivat suuret. Keskittymisen edut vain korostunevat, jos Suomi päättää liittyä EY/EU:iin.

Sivun alkuun